Norge hoss syster!

Nu kommer massor med bilder fårn norge och sånt;)

Torsdag:





jag åkte vid 3 på dan och kom lagom fram till oslo vid solnedgången. så grymt fint. man åkte precis vid vattnet nästan, bara några hus neranför som låt vid vattnet. och sen vare havet och massa stora öar med skit fina stora hur som man såg, pluss att man såg oslo i solnedgången. skit fint vare!


Här vare vid en hamn, dålig bild men det va också skit fint.

Fredagen: har inga bilder därigfrån, men jag följde med syster till hennes jobb på dagis och det va jätte kul. så sjukt söta barn. me whant! om några år förståss(; men det va aningen svårt att förstå vad dom sa efetrsom dom pratade norska. jag upptäckte verkligen att det va mycket svårare att förstå än jag trodde. jag har alltid tänkt ba men ärch de är itne så svårt men joh det va det verkligen.

vid fyra åkte vi tbx till emmas lägenhet och sov en stund. sen drog vi in till oslo city och kollade på bio. bio salongen va jätte stor. typ 3 gånger större än våra och det är ganska mkt för att vara en biosalong. pluss att stolarna va som bilstole fotäljer eller vad man ska säga, man kunde lyta bak dom och dom va as sköna. så om ni åker till oslo nån gång så gå på den biosalongen. men jag kan lova att popcorna är as dyra, typ två 50cl drickor och en stor popcorn kostar ju i sverige typ 55 kronor eller så. men där kostade de 100 norska så typ 120 svenska tror jag de är om jag inte är helt ute och cycklar. så dyrt va det iaf! sen vart det hem och sova för att vara pigg till morgondagen.

Lördagen: vi gick upp och fixade oss och vid halv 1 så drog vi ut och hämtade låne cyklar som vi skulle cykla på. sen cyklade vi till trogne parken tror jag den hette, ett museum äre typ. parken va skit fin verkligen, vi hade tur att ha sol också!
















ett skit fint sol ur vare men jag tror inte det funkade där.




asså det som va konsten i själva parken va oliga statyer dom gjort av nakna människor. ganska coola faktiskt!



























den där är ganska tuff faktiskt!






höhö. det är typ den mäst kända ststyn av alla dom där. och det förstår jag för den ser ju lite smått annurlunda ut;)




Dessa cyklar vare vi cyklade runt på. skapligt fula men coola. det fanns typ sånna där stativ på massa ställen i oslo.


Amerikanska ambasaden.


förra gången jag va i oslo kommer jag ihåg hur coolt jag tyckte de va för det va as mkt säkerhets grejer. och att jag ville ta kort å visa. men det vart inte så mkt kort på den för vi höll på att snacka om annat så då tänkte jag itne på att ta kort på hela huset och det. men det är ett svart modernt hus och stägsel runt hela. och sen dom där gula grejerna är så att dom inte typ kan bara åka in eller ut och bilarna måste stanna vid som är så har dom värsta säkerhet kontrollen och det är fler sånna på andra sidan, iaf en till tror jag.  ganska scerry!




jag smyg fotade några studenter för att visa byxorna. och nej jag stog inte och riktade kamran rákt på dem och somade. jag somade på datorn. men iaf, dom hade typ student månad och alla studenter går runt i sånna byxor och det står typ namn och massa saker på dem. sen så berättade syster att dom typ i en månad åkte runt i bussar och festade varje dag. å så hade dom olika konstiga uppdrag dom skulle göra å såfick dom knutar på nån hatt eller nått för varje sak dom klarade, och det verkade vara sjukaste uppdragen också.


sådär såg dom mästa husen ut i oslo. det va skit fint verklgen, första dagen jag va där så vart jag helt farchinerad för det va så fina hus. fast det va typ inte bara sånna utan det va lite blandat, typ först vare sånna sen kom lite mer skruttiga hur och på andra sidan gatan vare sånna igen. men skit fina hus vare iaf.


Slottet och slottsparken.




utsikten från neranför slottet. hade somat in så man såg igentligen mer en dedär. den stora gatan heter carl johaan och är typ den stora shopping gatan och resturanger, + uteliggare som det kryllar av i oslo.





och till sist vart det hamnen av vår lilla tripp. men det blåste skit mkt och regnade lite så det va ju synd för hade det vart sol hade det säkert vart jätte fint.

sen gick vi in till stan och gick runt en stund och kollade.sen när vi var i slutet på carl johaan så betämde vi oss för att gå och käka, och vi skulle till början för där låg resturangen. och så började det spö regna. så blöra var vi iaf när vi kommit in på resurangen.


detta glas med cola, fast fylt så klart kostade 40 norska kronor, aksnke 45 svenska eller nått. sjukt dyrt.



sen slutade vi dagen med att gå till affärn och köpa lite godis och saker till resan hem och sen hem, fick pröva massa skor och kläder som syster inte skulle ha nå mer och skor och det slutade med en extra resväska hem, stor va den cokså och proppfull. inte helt dåligt. och sen kolla på film och pratade sen slumrade vi sött(:

söndagen: vaknade, packade käkade och allt dedär. åkte tunnelbanan med syster till bussstationen och hons kulle åka till torbjörn och bussarna gick typ samtidigt så det va ju bra. sen åkte jag bussen fem över ett och va hemma halv ått.  å så fick jag stå ut med att åka och storhandla med mamma i en och en halv timme. sen vare bara hem och packa upp och sova. super kul helg hare varit iaf! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0